Optimointi ja tekoäly – hypeä vai logistiikan uudistamista?
Tiedätkö, mitä tarkoittaa fyysinen internet? Pitäisikö? Tulevaisuuden kuljetusjärjestelmien ennustetaan kehittyvän suuntaan, jossa kuljetusyksikköjä reititetään ja käsitellään automaattisesti järjestelmän joustavuutta sekä tehokkuutta optimoiden. Fyysisessä internetissä datapaketit on korvattu konteilla ja muilla modulaarisilla yksiköillä. Tämän mahdollistaa jo nyt tekoäly, mutta onko keskeisempää kysyä, miksi logistiikan tulee kehittyä aiempaa fiksummaksi? Muun muassa näitä aiheita käsitellään syyskuussa Tampereella järjestettävillä Logistiikka 2018 -messuilla.
Sisälogistiikan ja materiaalinkäsittelyn ammattilaiset kokoontuvat Logistiikka-messuille 12.–13.9.2018 Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen. Messuilla esitellään uusia palvelu- ja tuoteinnovaatioita sekä kuullaan kiinnostavia seminaaripuheenvuoroja ja yrityscase-esimerkkejä.
– Optimointi ja tekoäly ovat varsin tunnettuja hype-termejä. Nyt on hyvä mahdollisuus myös tulla kuuntelemaan, kuinka ne voivat käytännössä disruptoida logistiikka-alaa. Valoitan käytännön esimerkkien kautta mikä ja miten on mahdollista sekä miten tulevaisuuteen tulisi valmistautua, kertoo Weoptitin toimitusjohtaja Olli Bräysy.
Fyysisen internetin ja logistiikan tulevaisuuden lisäksi seminaareissa puhuttaa muun muassa rakentamisen logistiikka, tehokas ja lisäarvoa tuottava sisälogistiikka sekä sähköinen tullaus.
Lue lisää ohjelmasta: www.logistiikkamessut.fi (Kävijälle)
Rajallisen työvoiman ratkaisut löytyvät logistiikasta
Logistiikka-messujen teemoina tänä vuonna korostuvat logistiikka kilpailuetuna, sisälogistiikka sekä informaation kulku. Suomen merkittävin alan messutapahtuma esittelee sisälogistiikkaa ja materiaalinkäsittelyä sekä logistiikka- ja varastointipalveluja.
Logistiikka 2018 -messujen kumppaniyrityksen, Würth Oy:n toimitusjohtaja Mika Rantanen toteaa, että jopa kilpailukykyä tärkeämmäksi fiksumman työn vaatimukseksi on noussut työvoimapula. Suomen väestörakenne on poikkeuksellisen epäedullinen jopa Euroopan mittakaavassa. Tällöin logistiikan tehtävä ei ole ratkaista vain kilpailukykyä, vaan logistiikalle lankeaa vaade ratkaista selviytymiskykyä.
– Rajallisen työvoiman ratkaisut löytyvät resursseja säästävästä logistiikasta. Oli kyse kaupan alan toiminnasta tai teollisuuden tuotannon materiaali- tai tarvikelogistiikasta, on vapautettava henkilötyötä sellaisiin toimiin, joka tuottaa yritykselle kassavirtaa. Ihmisellä on harkintakykyä ja empatiataitoja, joihin koneet eivät kykene. Se niukka resurssi on syytä kohdentaa tuottamaan lisäarvoa ja laskutusta, sanoo Rantanen.
Lue kolumni: Puolita sähläys – Tuplaa toimitusvarmuus
LOGYn Sisälogistiikan innovaatio 2018 -tunnustuksen saaja julkistetaan messuilla
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry palkitsee tapahtumassa LOGYn Sisälogistiikan innovaatio 2018 -tunnustuksella innovatiivisen ja rohkean projektin tai hankkeen. Tunnustuksen saa projekti tai hanke, jolla on pystytty merkittävästi parantamaan asiakaskokemusta, prosessia, turvallisuutta tai henkilöstötyytyväisyyttä.