Logistiikka-messut
{Content.image.alt

Puolita sähläys – tuplaa toimitusvarmuus

Kolumni  03.05.2018

Olisi houkuttelevaa tukeutua kirjoituksessa muotisanoihin, kuten digitalisaatio, robotisaatio tai tekoäly. Kaikki edellä mainittu on toki ajankohtaista ja välttämätöntä, mutta pureudun mieluummin taustoihin ja perusteisiin; miksi logistiikan tulee kehittyä aiempaa fiksummaksi?

Vähemmän sormenjälkiä ja vikkelämmin valmista

Kilpailukyky on luonnollinen tuottavuuden vaade. Oli kyse sitten markkina-alueemme sisäisestä tai yritysten välisestä kilpailusta tahi suomalaisen teollisuuden kyvystä pärjätä isommissa kisoissa, logistiikan tuotto panokseen nähden tulee olla kaveria parempi. Suomeksi sanottuna vähemmän sormenjälkiä ja vikkelämmin valmista. Suomalainen teollisuus tuskin pärjää Aasialle kustannustasossa. Emme tuota halvemmalla, joten meidän pitää tuottaa fiksummin ja ketterämmin. Tuotelaatu ei anna enää erityistä etumatkaa, mutta toiminnan laadussa meillä on mahdollisuus.

Rajallisen työvoiman ratkaisut löytyvät logistiikasta

Jopa kilpailukykyä tärkeämmäksi fiksumman työn vaatimukseksi nousee työvoimapula. Suomen väestörakenne on poikkeuksellisen epäedullinen jopa Euroopan mittakaavassa. Osaajista on oikea pula. Tällöin logistiikan tehtävä ei ole ratkaista vain kilpailukykyä, vaan logistiikalle lankeaa vaade ratkaista selviytymiskykyä.

Rajallisen työvoiman ratkaisut löytyvät resursseja säästävästä logistiikasta. Oli kyse kaupan alan toiminnasta tai teollisuuden tuotannon materiaali- tai tarvikelogistiikasta, on vapautettava henkilötyötä sellaisiin toimiin, joka tuottaa yritykselle kassavirtaa. Ihmisellä on harkintakykyä ja empatiataitoja, joihin koneet eivät kykene. Se niukka resurssi on syytä kohdentaa tuottamaan lisäarvoa ja laskutusta.

Nopeammin, vaivattomammin, joustavammin

Kilpailukykyä ja selviytymiskykyä kehitettäessä aukeaa mahdollisuuksia ihan uuteen. Kyseenalaistamalla voimme virittäytyä paremmaksi ja synnyttää uusia asiakas- ja asiointikokemuksia. Materiaalin ja tiedon käsittelyn keinoin voimme tuottaa jopa asiakaselämyksiä nopeuden, vaivattomuuden ja vaikkapa joustavuuden suhteen.

Kaikki edellinen summautuu taitoon vähentää sähläämistä. Olisi liian kunnianhimoista tavoitella kaiken säheltämisen ja säätämisen poistamista kerralla, mutta voimme puolittaa sähläyksen, ja taas puolittaa, ja taas puolittaa. Se tuplaa ratkaisuvarmuutta ja toimitusvarmuutta. Meillä tämä kaikki tiivistyy SmartWork-ajattelutapaan, joka tarkoittaa myös fiksuja prosesseja, digisoveltamista ja automaatioratkaisuja.

Mika Rantanen, toimitusjohtaja

Würth Oy

Würth Oy on Logistiikka 2018 -messujen kumppaniyritys.